اخبار تصادفی

رشد سود “حسینا” در سال ۹۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سرمایه گذاری بورس به نقل از بورس نیوز:بودجه
درآمدی شرکت خدمات دریایی سینا

کارشناسی
درآمدی شرکت دریایی سینا



۱) نرخ خدمت THC برای سال ۹۳ در بندر شهید رجایی بندرعباس در حدود
۹۰۰ هزار ریال فرض شده در حالی که با مراجعه به سایت سازمان بنادر و کشتیرانی کمترین
تعرفه تعیین شده برای بنادر جنوبی برای ورود و خروج کانتینر خالی ۹۷ دلار مصوب شده
است. میانگین تعرفه مصوب شده برای خدمات
THC در حدود ۱۴۵ دلار می‌باشد. در تحلیل کارشناسی میانگین
تعرفه مصوب شده مورد استفاده قرار گرفته و فرض شده ۴۰ درصد از تعرفه مذکور سهم شرکت
(سهم سازمان نسبتاً بالا در نظر گرفته شده در حالی که سهم سازمان از بندر بوشهر برای
سال ۹۲ تنها ۱۰ درصد بوده است). نرخ تسعیر ارز نرخ تسعیر اتاق مبادلاتی فرض شده است.
شرکت سهم خود را ۲۵ درصد از تعرفه اعلام کرده است که به نظر می‌رسد چنین نباشد.

۲) مقدار خدمات بندر بوشهر از سوی شرکت در حدود ۱۶۰ هزار TEU فرض شده در حالی بدون در نظر گرفتن سال ۹۱ (سال تشدید
تحریم‌ها) در حالی که بندر شهید رجایی در عملیات بوده هیچ موقع حجم عملیات بندری بندر
بوشهر زیر ۲۰۰ هزار
TEU نبوده است. به همین دلیل حجم این بندر ۲۰۰ هزار تن فرض
شده است. نرخ ریال و دلاری بندر بوشهر طبق بودجه شرکت فرض شده است.

۳) برای کارشناسی دقیق هزینه‌های شرکت هر بندر به صورت جداگانه
مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه دوره‌های مالی گذشته بندر امام خمینی، بندر بوشهر
و بندر نوشهر نشان می‌دهد که تقریبا ۷۰ درصد هزینه متغیر و ۳۰ درصد ثابت است. برای
سال ۹۳ هزینه‌های ثابت بندرهای مذکور ۲۰ درصد و نرخ هزینه متغیر ۲۵ درصد رشد داده شده
است. هزینه‌های اسکله نفتی بندر امام، ترمینال نفتی بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی
طبق بودجه فرض شده است.

۴) هزینه و درآمد ترمینال نفتی مشابه بودجه فرض شده در حالی
که با مطالعه عملکرد شرکت‌های مشابه (پتروشیمی‌فارابی) به نظر می‌رسد سود ناخالص این
قرارداد با ظرفیت مذکور حداقل باید دوبرابر رقم بودجه باشد لیکن به دلیل در دسترس نبودن
اطلاعات کافی همان مفروضات بودجه برای این قسمت درآمدی فرض شده است.

* در پایان لازم به ذکر است که برآورد مذکور بدون در نظر
گرفتن سودآوری بندر نوشهر و قرارداد جدید ایران و روسیه صورت گرفته است. حال آنکه
از مدیران ناظر بر اطلاعات مالی شرکت‌ها انتظار می‌رود تا نسبت به پنهان کاری‌های
مجموعه‌های بورسی حساسیت بیشتری داشته باشند.

تهیه کننده : احمدزاده پرشین تحلیل 

ارایه کننده: آقای مرتضی مریمی‌کارشناس بازار سرمایه 


لازم به ذکر است که این تحلیل با مفروضات فوق انجام شده و قطعا با تغییر مفروضات دستخوش تغیر خواهد شد لذا دقت به این نکته ضروری است .

تحلیلی دیگر از “حسینا”

شرکت در یک
نگاه

سود هر سهم شرکت در طی سنوات گذشته و پیش‌بینی آتی آن به شرح زیر است:

روند قیمت

روند قیمتی سهم در یک سال گذشته به شرح زیر است.

تاریخچه شرکت

شرکت بنیاد بارانداز در اسفند ماه۱۳۶۶ بمنظور
انجام عملیات تخلیه و بارگیری و خدمات بندری محمولات وارداتی در بنادر گمرکات کشور
، توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تأسیس گردید .

این شرکت هم اکنون
با دارا بودن ربع قرن سابقه در خدمات بندری و داشتن ناوگان عظیمی از انواع ماشین
آلات و تجهیزات بندری ، توان ارائه خدمات برای میلیونها تن کالا در سال را دارد .

شرکت بنیاد بارانداز
اولین شرکت در ارائه خدمات بندری در کشور میباشد که تجربه اداره تمامی عملیات خشکی
یک بندر را دارد و هم اکنون نیز تمامی عملیات بنادر نوشهر و بوشهر شامل تخلیه و
بارگیری کالا از اسکله به کشتی و بالعکس، حمل و تخلیه کالا به محوطه‌ها و
انبارها ، بارگیری کالاها از محوطه‌ها و انبارها ضمن حفظ و حراست محمولات در
انبارها ( ترمینال داری ) را در اختیار دارد .این شرکت اپراتور انحصاری تخلیه و
بارگیری کالا در بنادر بوشهر و نوشهر بوده و ۱۰۰ درصد عملیات این بنادر و بیش از
۵۰ درصد از عملیات بنر امام خمینی را بر عهده دارد.

میزان سرمایه و ترکیب سهامداران

این شرکت در سال ۱۳۶۶ با سرمایه اولیه چهار میلیون تومان به ثبت رسیده است و
فعالیت خود را آغاز نموده است. شرکت در طی ۲۴ سال فعالیت خود در سه مرحله افزایش
سرمایه داده و سرمایه فعلی آن ۹۲,۰۴۰ میلیون ریال می‌باشد.در جدول زیر روند تغییر
سرمایه شرکت آورده شده است.

آخرین ترکیب سهامداران شرکت به تاریخ ۹۲٫۱۰٫۳۰ به شرح ذیل می‌باشد:

ظرفیت :


معرفی بنادر
شرکت

بندر امام خمینی(ره)

همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی ، ۲ پست اسکله
چوبی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خورموسی ساخته شد . پس از چندی به
بندر شاپور موسوم گشت و سه سال بعد به مهم ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد .
در سال ۱۳۵۲ محل سکونت اهالی این نقطه ، از کنار اسکله‌ها به سربندر ( شهر بندر
امام خمینی (ره) ) انتقال یافت و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر بندر مهیا گردید ؛
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی‌ایران ، باین بندر به بندر امام خمینی نغییر
نام یافت و در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیات وزیران رسماً بندر امام خمینی (ره) نام گرفت
و شروعی نو را پایه نهاد . این بندر دارای ۳۴ اسکله عمومی‌و ۱۳ اسکله اختصاصی است
و حدود ۴۵ درصد حجم واردات و صادرات کشور را در اختیار دارد.علاوه بر شرکت بنیاد
بارانداز ۳ شرکت رقیب تاید واتر،گلف اجنسی و کاوه در این بندر فعال می‌باشند.
مساحت در اختیار شرکت بنیاد بارانداز ۱۸,۰۰۰ متر مربع انبار سرپوشیده و ۱۳,۶۱۱ متر
مربع فضای باز می‌باشد.

بندر بوشهر

بندر بوشهر از بنادر قدیمى و تاریخى ایران بشمار میرود و داراى قدمت تاریخى و
درخشان و سابقه پنج هزار ساله مى باشد
بنـدر بوشهر در
منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچکدر سواحل خلیج فارس واقع شده است طول
این شبه جزیره ۱۴ کیلومتر مى باشد. این بندر انحصارا در اختیار شرکت بنیاد
بارانداز می‌باشد.مساحت در اختیار شرکت بنیاد بارانداز در بندر بوشهر ۲۳,۲۲۲ متر
مربع انبار سرپوشیده و ۲۶۸,۱۰۰ متر مربع فضای باز می‌باشد.با توجه به پلمپ بودن
کالاهایی که با کانتینر حمل می‌شوند نوع کالا‌های موجود در کانتینر مشخص نمی‌باشد
.اما عمدتا کالا‌های عمومی‌آهن آلات ،چوب، و اتومبیل سواری می‌باشد.

بندر نوشهر

بندر نوشهر طی
سالهای ۱۳۱۸-۱۳۰۹توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال۱۳۱۹با ورود نخستین
کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید. بندر نوشهر
با مساحت ۴۰ هکتار درحال حاضردارای ۹پست اسکله تجاری و خدماتی می‌باشد که
بطورمتوسط سالانه ۵۰۰ فروند کشتی در این بندر تردد می‌کنند
.

با تصویب مجلس شورای
اسلامی‌از اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ بندرنوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهره
مندیتجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق
ویژه اقتصادی فراهم گردید
.

این بندر انحصارا در اختیار شرکت بنیاد بارانداز است.مساحت در اختیار شرکت
بنیاد بارانداز در بندر بوشهر ۱۶,۴۸۶ متر مربع انبار سرپوشیده و ۶۷,۴۹۱ متر مربع
فضای باز می‌باشد.عمده وتردات در این بندر آهن آلات ،چوب،کاغذ، و انواع غلات و
صادرات آن مواد نفتی است.

بندر شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی ، با
برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز
و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره
ای کشتی‌ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین
دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی‌ایران محسوب می‌شود.

این مجتمع عظیم بندری که در
نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰
کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این
استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف
حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،
بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف
جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با
۲۴۰۰ هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش ۷۰ میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت
بهره مندی از ۳۶ پستاسکله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته
ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۸/۵
میلیون
TEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات
جابجایی کالای عمومی‌خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع و فرآورده
های نفتی خام در این بندر انجام می‌شود.

ترمینال شماره ۲ این بندر از آذر ماه ۱۳۹۲ در اختیار بنیاد بارانداز قرار
گرفته که عملا از بهمن ماه به روند درآمدی شرکت افزوده شده است.سهم این ترمینال از
کل فعالیت این بندر حدود ۶۵ درصد می‌باشد.

رقبای شرکت

روند درآمد
شرکت

روند سود خالص
شرکت



برآورد
کارشناسی

سناریو اول

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال ۹۳ را در بورس بلاگ بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز


جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*