اخبار تصادفی

بررسی روند سودآوری “رکیش”

تاریخچه:
شرکت از سال ۱۳۸۴ مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت و پذیرش بانک‌ها و صدور انواع کارت‌های اعتباری را با هدف گسترش فعالیت‌های خود را در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به نظام بانکی، صنعت بیمه و بازارهای مالی بر عهده گرفت.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در شهریور ماه ۱۳۸۵ با تایید صلاحیت‌ها و فعالیت‌های شرکت مجوز ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) را به شرکت اعطا نمود.
هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۰، با پذیرش شرکت ایران کیش در بورس تهران موافقت کرده و در سال ۱۳۹۰، ۱۰درصد از سهام متعلق به شرکت‌های ملی انفورماتیک، سرمایه‌گذاری ایرانیان و سرمایه‎گذاری خوارزمی‌در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.
شرکت ایران کیش به عنوان چهار صدو شصت و نهمین  شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوط به آن» در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «رکیش» قرار گرفته است.
موضوع فعالیت:
ایجاد و اداره شبکه‌های گسترده رایانه‌ای ارائه خدمات پرداخت و ارایه خدمات مربوط با استفاده از انواع سیستم‌ها و مکانیزم‌های مرتبط از جمله خرید و فروش، اجاره و پشتیبانی دستگاه‌های خود پرداز (ATM) و پایانه فروش (POS) و ارایه خدمات پول‌گذاری و پول‌رسانی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری منطبق بر مقررات ناظر بر ارایه دهندگان خدمات پرداخت اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران.
فعالیت‌های عمومی‌در حوزه ارایه خدمات پرداخت در این شرکت شامل بازاریابی فروش پایانه، نصب پایانه‌ها و در نهایت پشتیبانی است.
ترکیب سهامداران و تغییرات سرمایه:
این شرکت بر اساس مصوبه مجمع فوق العاده در آذر ۱۳۹۴ سرمایه اسمی‌خود را از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران با ۱۰۰درصد افزایش به ۱۳۱۰ میلیارد ریال رسانده و در خرداد ۱۳۹۵ آنرا به ثبت رسانده است.

 

سال مالی شرکت منتهی به اسفند ماه است. بر اساس ترازنامه ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۴ این شرکت ۱۴۱۵ میلیارد ریال دارایی جاری و ۱۷۹۸ میلیارد ریال بدهی جاری دارد. همچنین شرکت در گزارش حسابرسی ۱۲ ماهه فاقد بند حسابرسی است و اظهار نظر حسابرس مشروط به بندهای تاکید بر موارد خاص نگردیده همچنین موارد مطروحه در بخش تاکید بر موارد خاص حائز اهمیت نیست.

 

حساب دریافتنی رقم با اهمیت بخش دارایی‌های جاری را تشکیل داده است. بر اساس تراز ۱۲ ماهه در مقابل ۶۹۹ میلیارد ریال طلب از مشتریان ۱۳۶ میلیارد ریال ذخیره دیده می‌شود که در دوره قبلی ۷۱ میلیارد ریال بوده و جزئیات آن افشا نگردیده است. عمده ارقام مطالبات تجاری از بانک صادرات، شبکه شاپرک و سایر بانک‌ها موسسات است بنابراین انتظار می‌رود ارقام بسیار کمی‌لاوصول گردد و رشد ذخیره مطالبات تا حدی غیر طبیعی به نظر می‌رسد.
در بخش غیر تجاری مطالبات، عمده ارقام مربوط به سپرده حسن انجام کار، پیش پرداخت بیمه نزد کارفرما و ضمانت نامه‌های نزد بانک است.
حساب‌های پرداختنی به رقم ۸۵۳ میلیارد ریال، شامل ۱۹ میلیون درهم بدهی به شرکت ADTECH بابت خرید دستگاه POS و الباقی به شرکت‌های داخلی است.
بدهی بانکی اخذ شده عمدتا با نرخ ۲۶درصد به طور میانگین و مانده آن ۴۳۶ میلیارد ریال است. سررسید تسهیلات از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد ماه سال جاری بوده و قاعدتا می‌بایستی همکنون با نرخ ۲۲درصد تمدید گردد. شرکت با توجه به ثبت افزایش سرمایه قادر است اقساط را تسویه و مجددا وام بگیرد بنابراین می‌توان انتظار داشت هزینه مالی شرکت به طور متوسط از  نرخ بهره ۲۶ به ۲۲ درصد کاهش یابد.
در مجموع، ترازنامه شرکت فاقد مانده حساب‌های پر ریسک است. شرکت نسبت جاری زیر یک واحد دارد، به احتمال بسیار قوی با تسویه وام‌ها به دلیل ثبت افزایش سرمایه از آورده نقدی این نسبت به سمت عدد یک حرکت کرده اما تا حد امکان "رکیش" می‌بایستی از تقسیم سود نقدی در مجامع خود پرهیز کند.
 صورت سود و زیان:
شرکت کارت اعتباری ایران کیش سود هر سهم سال مالی ۱۳۹۵ را با سرمایه جدید ۳۷۹ ریال اعلام نموده و در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب ۳۶۸ سود شده که نسبت به سال ۱۳۹۳ رشد ۵۳درصدی نشان می‌دهد.
درآمد شامل دو بخش اصلی به شرح زیر است:
۱)    درآمد نصب و پشتیبانی از دستگاه‌های پایانه فروش موسوم به POS: در این بخش شرکت با فروش دستگاه‌های جدید و پشتیبانی از دستگاه‌های پیشتر فروخته شده، درآمد کسب می‌کند.
۲)    درآمد حاصل از شبکه شاپرک: در این بخش شرکت بابت عملیات خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض توسط پایانه‌ها، کارمزد از حساب‌ها برداشت می‌کند که البته این کارمزد محدود به دستگاه‌های POS نیست و از هر نوع ابزار پذیرش همچون موبایل، اینترنت یا پایانه فروش که خدمات مورد اشاره صورت گیرد، شرکت مبالغی را به عنوان کارمزد خدمات شبکه وصول می‌کند.
وضعیت شرکت در بخش درآمد نصب و پشتیبانی دستگاه‌های پایانه فروش به شرح جدول زیر است:

 

مقدار فروش: پیشبینی شرکت تحقق فروش ۸۲۰ هزار دستگاه است در حالی که در بخش تحلیلی مقدار ۷۲۸ هزار دستگاه فرض شده که مبنای آن رشد مقداری فروش در سال ۱۳۹۵ به نسبت رشد سال ۱۳۹۴ به ۱۳۹۳ است.
نرخ فروش: پیشبینی شرکت نرخ فروش ۲٫۳ میلیون ریالی برای هر دستگاه است که در بخش تحلیلی آنرا به ۲٫۴۵ میلیون ریال افزایش داده ایم و مبنای آن الگوی افزایش نرخ سال ۱۳۹۳ است که اگر سال ۱۳۹۴ مبنا قرار می‌گرفت نرخ فروش بالاتری به دست می‌آمد. عملا نرخ فروش ۶درصد بالاتر از واقعی سال ۱۳۹۴ فرض شده است.

جمیع این موارد مبلغ فروش را ۷درصد نسبت به پیشبینی‌های شرکت کاهش داده است.
در بخش درآمد تراکنش‌ها، فرض بر این است که الگوی واقعی تکرار شده در سنوات اخیر بر اساس واقعی فروردین ماه ۱۳۹۵ طی کل سال ۱۳۹۵ تکرار شود به شکلی که فروردین ماه ۶٫۸۶ درصد از مقدار کل یک سال را تشکیل دهد. همچنین سهم رکیش از بازار کشور میانگین واقعی چند ماه اخیر لحاظ گردیده و در بخش پایانه فروش میانگین ۸٫۲درصد و ۷٫۷ درصد لحاظ شده است.
مبالغ بهای تمام شده به نحو معقولی بر طبق مقدار فروش دستگاه‌های جدید و درآمد تراکنش و همچنین واقعیت‌های اقتصادی تعدیل گردیده است که در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

هزینه‌های سربار بر اساس یک الگوی منطقی رشد داده شده است:

 

 

هزینه‌های عمومی‌و اداری  بر اساس یک الگوی منطقی رشد داده شده است:

 

سایر درآمدهای عملیاتی، هزینه مالی، درآمد سرمایه گذاری و مالیات بر اساس آمار واقعی موجود و پیشبینی شرکت به نحو معقولی تعدیل گردیده و حاصل آن رشد ۶۴درصدی سود خالص از ۳۷۹ ریال پیشبینی شده به ۶۲۰ ریال به شرح زیر است:

 

مشاهده می‌گردد که سودآوری عمدتا تحت تاثیر رشد درآمد تراکنش‌ها و عدم رشد متناسب بهای تمام شده با آن، افزایش خواهد داشت. با توجه به تغییرات محتمل در آینده، جدول تحلیل حساسیت بر اساس تغییرات نرخ و مقدار فروش به شرح زیر خواهد بود:

 

تا حدی دور از ذهن است که مقادیر و نرخ‌های فروش بالاتر از پیشبینی تحلیل به وقوع بپیوندد اما در طرف مقابل چون مقادیر و نرخ‌ها بسیار مستند انتخاب شده اند، تحقق سود تحلیلی بسیار محتمل خواهد بود.

تحلیلگر: ولید هلالات

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*