اخبار تصادفی

دست‌های پشت پرده در سقوط بورس؟!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و به کانال ۷۵ هزار و ۹۸۲ واحدی سقوط کرد. شاخص بورس اوراق بهادار تهران که در روز سه شنبه از کانال ۷۷ هزار و ۱۰۰ واحدی وارد کانال ۷۶ هزار و ۶۳۰ واحدی شده بود در معاملات روز چهارشنبه به کانال ۷۵ هزار و ۹۸۲ واحدی سقوط کرد. عده ای معتقدند این روند افت در این روزها که در هر حال برجام در حال اجراست و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شده چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد.

علت سقوط شاخص بورس چیست؟

دکتر سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه گفت: «امنیت سیاسی پیش زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور است و یکی از معضلاتی که اقتصاد ما با آن مواجه است کمبود نقدینگی است که سرمایه گذار خارجی می‌تواند آن را حل کند و  بخشی از مشکلات نقدینگی صنایع ما را تامین نماید.»

وی ادامه داد: «لذا با اجرای برجام فعالان بازارهای اقتصادی از جمله بازار سرمایه نسبت به ورود سرمایه گذار خارجی و تاثیرگذاری ورود جریانات نقدینگی بر اقتصاد کشور خوشبین بود و رونق اقتصادی را پیش بینی می‌کرد. اما به مرور زمان به دلیل مشکلات پیش آمده در خصوص عدم دسترسی به سیستم‌های مالی و نظام مالی آمریکا و عدم قطعیت دسترسی به نقل و انتقال جریانات پولی و مبادلات بین المللی باعث شد خوشبینی جای خود را با واقع بینی عوض کند.»

وی افزود: «لذا اگرچه هنوز دسترسی به نظام مبادلات مالی دنیا به طور کامل منتفی نیست اما چون مقداری زمان بر است و سرمایه گذاران خارجی هم تقریبا در انعقاد قرارداد و ورود به ایران تعلل می‌کنند باعث شده جامعه اقتصادی ایران مقداری منفعل شود.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «در این میان اگر هنوز تحریم‌ها لغو نشده یا سنگ اندازی‌هایی از خارج یا داخل در مسیر اجرای برجام صورت می‌گیرد به این دلیل است که با اجرای کامل برجام منافع خیلی از گروهها تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ چنانکه اگر ایران به سمت گشایش اقتصادی – سیاسی حرکت کند منافع بسیاری تحت الشعاع قرار می‌گیرد و گروههایی که در دوره تحریم منتفع می‌شدند از این گشایش متضرر می‌شوند.»

ارسال پیام‌های نامناسب از اقتصاد ایران به خارج از سوی خودرویی‌ها
میرمعینی گفت: «در بازار سرمایه پس از برجام بزرگ ترین صنعتی که موتور محرک رشد اقتصادی قرار گرفت و توانست اخبار خوبی از ورود سرمایه گذار خارجی داشته باشد و حتی تحولاتی در داخل ساختارهای مالی آن اتفاق افتاد صنعت خودرو بود.»

وی ادامه داد: «با این حال در درون صنعت خودرو جریانات سیاسی و برخی جریانات اقتصادی از رفع تحریم‌ها احساس خطر می‌کنند چراکه با انعقاد قراردادهای خودرویی با شرکت‌های خارجی موجودیت آنها دچار مشکل می‌شود. لذا طبیعی است که آنها سکوت نمی‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند که جو بدبینی نسبت به آینده اقتصاد و بازار سرمایه ایران شکل گیرد و پیام‌های نامناسب به سرمایه گذاران خارجی ارسال کنند.»

میرمعینی با بیان اینکه اکنون روند کاهشی شاخص بورس طبیعی نیست، گفت: «لذا به نظر می‌رسد برخی دستکاری‌ها و فشارها از سوی خودرویی‌ها در بازار سرمایه وجود دارد تا علامت‌های نامناسبی از اقتصاد و بازار سرمایه ایران ارسال کنند تا سرمایه گذاران خارجی رغبتی به حضور در اقتصاد ایران نداشته باشند.»

جنگ قدرت در درون صنعت خودرو
میرمعینی گفت: «گمانه دوم درباره علت کاهش شاخص بورس بحث جنگ قدرت میان فعالانی است که در صنعت خودرو در تضاد منافع قرار دارند. اکنون چند گروه انتظار دارند صنعت خودرو را به انحصار خود درآورند و شرکت‌های بزرگ خودرویی را به صورت انحصاری صاحب شوند چرا که بازار ایران بسیار جذاب است و اگر بتوانند حتی قسمتی از صنعت خودرو را به انحصار خود درآورند فردا می‌توانند در بسیاری از معادلات نقش آفرینی کنند.»

وی ادامه داد: «اکنون اتفاقاتی که روی می‌دهد خیلی طبیعی نیست و تغییراتی که در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد و حجم معاملاتی که صورت می‌گیرد به نظر نمی‌رسد عادی باشد و این جنگ قدرت یک زورآزمایی میان دو گروه مختلفی است که عنوان می‌شود در حال رقابت با یکدیگر هستند تا صنعت خودرو را به انحصار خود درآورند.»

رشد بی دلیل قیمت سهام
میرمعینی درباره گمانه سوم کاهش بی دلیل شاخص بورس گفت: «گمانه سوم این است که چون هنوز دسترسی‌ها به سیستم مبادلاتی دنیا صورت نگرفته و قراردادها انعقاد پیدا نکرده دلیلی برای رشد قیمت سهام وجود ندارد و باید قیمت‌ها به شرایط قبل بازگردد. در حالی که اگر قرار باشد قراردادی منعقد نشود و صنعت خودرو با تکنولوژی و سرمایه گذاران ثابت تحول خاصی به خود نبیند مطمئنا مانند دیگر صنعت‌ها در ادامه مسیر با مشکل مواجه خواهد شد.»

وی افزود: «بنابراین صرفا با انعقاد قراردادهای جدید است که شاید در این شرکت‌ها تحولی روی دهد و صنعت خودرو نیز موتور محرکی برای اقتصاد کشور شود.»

صنعت خودرو عامل اصلی کاهش شاخص بورس
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «بنابراین در مجموع می‌توان گفت صنعت خودرو که در چند ماه اخیر به عنوان صنعت پیش رو در بازار سرمایه مطرح بوده و تمام تحرکات آن در دیگر صنعت‌ها تاثیرگذار است مهم ترین عامل در کاهش شاخص بورس است چراکه اساسا دیگر صنعت‌ها قدرت تحرک شاخص را ندارند.»

وی افزود: «لذا صنعت خودرو در چند ماه اخیر بزرگ ترین صنعتی است که تاثیرگذار بوده و رشد خوبی داشته و اکنون گردش زیادی هم دارد و تغییرات آن باعث تاثیر در دیگر صنعت‌ها و شاخص بورس می‌شود.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*