اخبار تصادفی

عاقبت نمادهای معاملاتی فسیل شده در بورس

 همه ساله در هفته پایانی اردیبهشت ماه شرکت بورس اوراق بهادار تهران با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌های پذیرش شده نزد این بازار اقدام به طبقه بندی آنها بر اساس تابلوهای معاملاتی مختلف می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، این طبقه بندی می‌تواند ارتقا به تابلوهای اصلی و فرعی بازارهای اول و دوم و یا حتی اخراج نماد معاملاتی از بورس تهران و انتقال آن به بازارهای فرابورس پس از طی کردن فرایند پذیرش مجدد در این بازار است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ۲۹ اردیبهشت ماه پارسال هیات پذیرش بورس تهران با طبقه بندی شرکت‌ها نمادهای معاملاتی "غبشهر" ، "وتوصا" و "وخارزم" را از تابلوی فرعی بازار اول به تابلوی اصلی این بازار ارتقا داد.

در عین حال نمادهای معاملاتی "تیپیکو"،"خزامیا" و "وپترو" نیز از بازار دوم بورس به تابلوی فرعی بازار اول انتقال یافت.
 براساس ماده ۴ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران مصوب ۸۶/۱۰/۱ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اول و دوم می‌باشد که بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل شده است.

مطابق بخش  "هـ " دستورالعمل پذیرش شرکت بورس موظف است ناشران پذیرفته شده را تا پایان اردیبهشت هر سال در این بازارها و تابلوها طبقه‌بندی مجدد کند.

این طبقه‌بندی در چارچوب ضوابط و معیارهای بیان شده در دستورالعمل پذیرش و نیز مصوبات کارگروه طبقه‌بندی شرکت‌ها (بر مبنای پیشنهادات هیئت پذیرش یا نماینده سازمان بورس) صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش طبقه بندی شرکت‌ها در بورس تهران در حالی طی سال‌های اخیر صورت می‌گیرد که با نگاهی به تابلوی معاملات این بازار می‌توان غیر فعال شدن برخی نماد‌های معاملاتی که دیر زمانی با پذیرش در بورس تهران در زمره برترین شرکت‌های بورسی بودند را به نظاره نشست.

نماد‌هایی که از آنها دیگر هیچ کس سراغی نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد در تالار شیشه ای با وجود برخورداری از سهامداران خرد اما به فسیل تبدیل شده اند.

از جمله این نماد‌های معاملاتی غیر فعال می‌توان به "آبفر"، "باختر"، "بمهراب" ،"پدنا" ، "پتولی" ، "تاتمس" ،"چکارپ"، "چکارل"، "چگیل"، "دشیری"، "دحکیم"، "ختیز"، "خمرتب"، "سفارود"، "شملی"، "غپارس"، "غجهان" ، "غساسا"، "غناب"، "غوینا"، "فاون"، "فپای"، "فقوطی" ، "فلزی"،  "فمتال"، "فنرژی"، "قپارس"، "قستان"، "کدری"، "کمقره"، "وآردل" ، "لمخابر"، "لارج"، "فپارس" ، "فپرو" "شلوان" "تپمپس" "چکاغذ" و بسیاری دیگر از نماد‌های معاملاتی اخراجی از بورس تهران که از حافظه بازار فراموش شده‌اند.

در این ارتباط سید روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا بورس تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با بیان اینکه امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۵، گزارش وضعیت شرکت‌ها و طبقه بندی آنها در سال جاری بررسی خواهد شد، عنوان کرد: آندسته از شرکت‌هایی که از جمع شرکت‌های بورسی به دیلیل عدم احتساب امتیاز‌های لازم خارج می‌شوند بر اساس قانون ملزم به انتقال به بازار پایه توافقی فرابورس هستند.

بر این اساس در ماده ۹۹ برنامه پنجم توسعه کشور آندسته از شرکت‌هایی که مجموع حقوق صاحبان سهام آنها مطابق با معیار پذیرش شرکت‌ها در فرابورس است، باید در بازار پایه فرابورس درج و همچنان فرآیند شفاف سازی آنها از طریق مراجع رسمی‌ثبت شود.

این مقام مسئول عدم فعال شدن نماد‌های معالاتی مذکور در  بازار پایه فرابورس را قصور مدیران و سهامداران عمده آنها دانست و گفت: فرابورس در این زمینه پیگری‌هایی داشته اما متاسفانه عدم همکاری مدیران این شرکت‌ها باعث شده تا همچنان خبری از آنها در بازار سرمایه نباشد.

هر چند که برای فعال شدن دوباره نماد‌های معاملاتی حذف شده از تابلوی معاملات بورس برنامه‌های مفصلی تدوین شده که در حال بررسی و پیگیری است.

حسینی مقدم هدف از طبقه بندی شرکتها را بازتاب علامت به سرمایه گذاران در خصوص ریسک‌های مختلف شرکت اعلام کرد و افزود:  بر اساس دستورالعمل پذیرش، این ریسک‌ها در ۴ دسته ریسک ورشکستگی، ریسک اندازه شرکت، ریسک نقدشوندگی و ریسک اطلاع رسانی تقسیم می‌شود.

معیارهای مرتبط با ریسک  ورشکستگی شامل زیان انباشته، آخرین پیش بینی سود حسابرسی شده و سود خالص محقق شده در سال مالی گذشته است. معیارهای مرتبط با ریسک نقدشوندگی نیز شامل درصد سهام شناور آزاد شرکت، درصد تعداد روزهای معاملاتی به کل روزهای شرکت و حجم سهام معامله شده به کل سهام منتشره شرکت است.

وی افزود: امتیاز اطلاع رسانی محاسبه شده بر اساس دستورالعمل افشای اطلاعات نیز مبنای اندازه گیری ریسک اطلاع رسانی است. همانگونه که مشخص است، همه این ریسک‌ها می‌تواند سرمایه گذاری را با مخاطراتی مواجه سازد که از این رو مدیریت امور ناشران ضمن طبقه بندی آنها در تابلوها و بازارهای مختلف اطلاع رسانی آنها را برعهده دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*