اخبار تصادفی

۶ دلیل برای تیک آف خودرویی‌ها در بورس

امروز در حالی ارزش سهام خودرویی‌هایی همچون سایپا ظرف فقط سه ماه ۴ برابر شده که نوک پیکان انتقادها به سمت این گونه شرکت‌ها روانه شده و برخی رشد این گروه را منطقی نمی‌دانند.حال آن که بازار سهام تا به این لحظه راه خود را رفته و به دقت نظاره گر تحولات بنیادین در این گروه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، نگارنده معتقدم تمام اتفاقات رخ داده در سهام خودرویی تا به این لحظه منطقی بوده و ناشی از عوامل و رخدادهایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱٫خودرویی‌ها و جایگاهی که در اقتصاد سیاسی دارند. سرنوشت صنعت خودرو به اقتصاد سیاسی کشور گره خورده است.به شواهد بزرگان و دست اندرکاران اقتصاد کشور هر سرمایه گذار خارجی که در دو سال گذشته به ایران با هدف سرمایه گذاری سفر کرده از اوضاع ایران خودرو و سایپا پرسیده است.صنعت خودرو به واقع پیشران اقتصاد کشور در بخش تولید و اشتغال زایی است،از این رو خودروسازان حتی در بدترین شرایط با حمایت‌های دولتی توانسته اند به حیات خود ادامه دهند.قطعا نوروز ۸۹ را از یاد نبرده اید که مقام معظم رهبری از خط تولید ایران خودرو بازدید کردند.

 مقام معظم رهبری در این بازدید در جمع مدیران و کارشناسان صنعت و معدن کشور با اشاره به اهمیت بسیار بالای استقلال و پیشرفت صنعتی، در اعتلا و رشد ایران اسلامی، حرکت کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنعت را رو به جلو دانستند و تأکید کردند: با وجود پیشرفت‌های ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.ایشان این برنامه بازدید را حرکتی نمادین جهت تأکید بر اهمیت بخش صنعت در پیشرفت کشور خواندند.از این رو نخستین دلیل بنیادین احیای صنعت خودرو ،جایگاه استراتژیک این صنعت برای مجموعه نظام و دولت است.بر همین مبنا با نظر وزیر صنعت،معدن و تجارت در بهار سال گذشته تیم جدیدی در گروه خودروسازی سایپا مستقر شد تا مامور احیای این شرکت بزرگ خودروسازی شود.دلیل این تغییرات در سایپا وضعیت بغرنج آن به لحاظ زیان انباشته و بدهی بود،در حالی که در ایران خودرو شرایط به مراتب بهتر جلوه می‌کرد.

۲٫همه منتظر امضای توافق نامه بودند!توافق برجام امضا شد و از دی ماه ۹۴ شرایط برای رشد بازار سهام در همه ابعاد مهیا شد.سرمایه گذاران باهوش بازار سهام که از اهمیت صنعت خودرو در مجموعه نظام مطلع بودند بی تفاوت به کمپین نافرجام نخریدن خودرو ، سایپا ۸۰ تومانی خریدند و ایران خودرو ۱۵۰ تومانی را در سبد خود جای دادند.با این توجیه که سهام این خودروساز‌ها نگرانی خاصی برای سرمایه گذاری ندارد و حتی از یک برگه کاغذ A4 یا آدامس‌های ارزان قیمت موجود در بازار ارزان تر هستند.

۳٫مراجعه مکرر سرمایه گذاران خارجی.با توجه به این که توافق‌های اولیه سیاسی در سال ۹۳ بین ایران و قدرت‌های غربی انجام شده بود و تعاملات فی مابین ایران و این قدرت‌ها از مدت‌ها قبل از امضای برجام شکل گرفته بود،خارجی‌ها مکررا در فضای اقتصادی ایران در این مدت حضور داشتند.کمپانی فیات دست همکاری به سمت ایران خودرو دراز کرده بود و پژو فرانسه هم پیشنهاد تشکیل شرکت مشترک و جوینت ونچر را مطرح کرده بود.کمی‌آن طرف تر سیتروئن نیز خواسته بود تا سهامدار سایپا شود و در یکی از پلنت‌ها به تولید مشترک بپردازد.رنو و کیا موتورز نیز هر یک برای سرمایه گذاری در ایران هیات‌هایی را روانه تهران کردند.این مراجعه‌ها و مذاکرات در پسابرجام به نتیجه رسید و نهایتا ایران خودرو شراکت تجاری با پژو را پذیرفت و بحث سهامداری فیات در ایران خودرو هم در خلال سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران مطرح می‌شود.در سایپا هم سیتروئن ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد و رنو نیز با سایپا خودرو مشترک تولید خواهد کرد.گروه صنعتی بهمن نیز از این رخدادها بی نصیب نبود و چراغ خاموش با خارجی‌ها در حال مذاکره و توافقات با اهمیتی است.

۴٫اصلاح ساختارهای بااهمیت.از سال گذشته سیاست اصلاح ساختار در خودروسازان با لیدری سایپا آغاز شده است.این گروه در اقدامی‌حساب شده به سرعت از طریق روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها توانست از زیان به سود برسد تا هم شرکت آماده همکاری و حتی واگذاری بخشی از سهام به خارجی‌ها شود و هم شرایط ادامه فعالیت و تولید و فروش و اداره بهینه شرکت فراهم شود.برخی‌ها تجدید ارزیابی و اصلاح ساختار سایپا که به اعلام سود در این شرکت منتج شد را بازی با اعداد و ارقام دانستند،در حالی که عملا این گروه عدد و رقم ساختگی را وارد حساب‌های شرکت نکرده است.چرا که با تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت آن را به حساب سرمایه برده و سایپا حالا یک شرکت ۴۰۰۰ میلیارد تومانی شده است.یعنی منتقدان می‌گویند:سایپا ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی ندارد!؟سوال من از آن‌ها این است که ارزش یک ساختمان ۱۰ طبقه در خیابان فرشته تهران چقدر است!؟این روش حتی در دنیا برای خروج از بحران کمپانی‌ها مرسوم است.به هر حال هرچند در این روش عملا نقدینگی جدیدی وارد شرکت‌ها نشده لکن تنها راهکار موجود برای بهبود ظاهری این بوده تا زمینه لازم برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شده و همزمان با کاهش هزینه‌ها تغییر شرایط برای این شرکت‌ها رقم بخورد.معتقدم ایران خودرو هم باید راه سایپا را برود و هر چند وضعیت بنیادی بهتری نسبت به سایپا دارد اما اهرم تجدید ارزیابی به مراتب می‌تواند این شرکت را حتی بیشتر از سایپا در معرض توجه بازار سرمایه ای‌ها قرار دهد.

۵٫تکانه‌های مثبت تولید و فروش.هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو تولید خود را افزایش داده اند.تا جایی که سایپا فروش سال ۹۴ خود را به میزان ۳۱۵هزار دستگاه پیش بینی کرده و برای سال ۹۵ هم تولید و فروش معادل ۳۰۶۵۲۰دستگاه را در بودجه دیده است.سایپا به احتمال بسیار زیاد فروش ۹۴ را محقق نمی‌کند و باید منتظر گزارش آن ماند اما نکته مهم فروش پیش بینی شده ۹۵ است که حتی به زعم برخی محافظه کارانه می‌باشد.شرکت ایران خودرو هم در سال ۹۴ به فروش ۴۹۶۳۳۳دستگاهی رسیده و بودجه ۹۵ را روی عدد ۵۱۵هزار دستگاه بسته است که حاکی از رشد قابل اعتنایی است.

۶٫خودرویی‌ها بازیگر دارند! بازار به سمت سهم‌های دارای بازیگر یا «صاحب دار» می‌رود.نشست روز پنجشنبه مدیران سایپا با ۱۰۰ فعال حرفه ای بازار سرمایه نشان داد که بیش از همه بازار ،خود مدیران سایپا سهام این خودروساز و ارزش‌های آن را می‌شناسند و برای آن‌ها رشد قیمت سهم مهم است که به محض لغزش‌های سهم در بورس با بازیگران اصلی بازار سهام جلسه تخصصی برپا کرده اند.

به این عبارات دقت کنید…
۶ دلیل برای تیک آف خودرویی‌ها در بورس

علیرضا بادکوبه عضو هیات مدیره سایپا:

*ما در بازار سهام دخالتی نداریم اما از واکنش درست بازار به تحولات سایپا دلگرم شدیم.

*کاظمی‌مدیر پرتفولیوی صندوق بازنشستگی فولاد قول داده در زمان صف‌های خرید شکننده عرضه کننده سهم نباشد تا صف سهم در بورس متلاشی نشود.دکتر نوبخت به این صندوق ردیف بودجه خوبی تخصیص داده و به نظر می‌رسد که عرضه‌های این نهاد در سایپا به طور کامل متوقف شود.این صندوق در روزهای اخیر به ناچار برای پرداخت تعهدات بازنشستگان تحت پوشش فروشنده سایپا در بازار شد.

*مدیران سرمایه گذاری ملی ایران روز چهارشنبه مهمان ما در اینجا بودند.آن‌ها به عنوان سهامدار درصدی از نزدیک تحولات سایپا را رصد کردند.به نظر می‌رسد آن‌ها از تحولات سایپا خشنود شده اند و دیگر سهمی‌در بازار عرضه نکنند.

۴۳ *درصد سایپا که در دل خود سایپاست مشتری جدی دارد.قبل از رشد سهم یک تامین سرمایه این بلوک را قیمت گذاری کرده بود که مورد رضایت ما نبود اما برای فروش مجدد سهم به خریدار خارجی و داخلی بلوک مزبور مجددا ارزشگذاری خواهد شد.

*اگر بگویم سایپا تعدیل مثبت دارد نماد شرکت شنبه متوقف می‌شود.اما می‌توانم بگویم که پتانسیل سودسازی شرکت بالاست.

*تصور می‌کنیم با برنامه ریزی‌های انجام شده و خبرهای مثبتی که وجود دارد، ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام ناشی از افزایش سرمایه سبب کاهش قیمت سهام نشود.افزایش سرمایه سایپا هم تا سه هفته آینده ثبت می‌شود.

ناصر آخوندی قائم مقام مدیرعامل درامور سرمایه گذاری و شرکت‌های گروه سایپا:

*نمی‌توانم شخصا سهامدار سایپا باشم وگرنه با نگاه بلند مدت حتما این کار را می‌کردم.سایپا آماده جهش در همه بخش‌ها شده و همکاری جدی خود با شرکای تجاری خارجی را بزودی استارت می‌زند.

*معتقدم سهام سایپا بیشتر از سیستم بانکی به سهامداران خود عایدی خواهد داد و کاملا به این حرف خود اطمینان دارم.در بازار سرمایه زیاد هستند خانواده‌هایی که طلای زن خانه را به امید تامین پول جهیزیه و مسائلی از این دست وارد بازار کرده اند و سهام سایپا را خریده اند،ما نمی‌گذاریم سهامداران سایپا ضرر کنند.

این بخشی از اظهارات مدیران گروه خودروسازی سایپا در نشست با فعالان بازار سهام است.وقتی یک مجموعه صنعتی چنین دیدگاهی نسبت به سهام خود و زیرمجموعه‌ها دارد،دیگر دلیلی برای عدم واکنش بازار نسبت به سهام و رشد نکردن آن وجود ندارد.شرکت‌های ارزنده ای در بازار سهام داریم که متاسفانه سهامدار عمده آن‌ها را به حال خود رها کرده و بلاصاحب در بورس تهران معامله می‌شوند!!!

در بازار چه خبر بود؟

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته شرایط خاصی داشت. در شرایطی بازار انتظار حرکت خودرویی‌ها به دنبال نماد ایران خودرو را داشت که به یکباره وضعیت عوض شود و این سایپا بود که با تقاضای میلیونی ، کلیه عرضه کنندگان را از پیش رو برداشت و عملا در سایر نماد‌ها ، فروشندگان امان خریداران را بریده بودند !! به نظر بازار کمی‌گیج شده است و این سردرگمی‌با توجه به نزدیک بودن به زمان انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه طبیعی است. بازار سرمایه بهار ۹۵ را در حالی با ثبت بازدهی کمتر از ۱ درصدی آغاز نموده که در دومین هفته کاری تاثیرگذاری عوامل مثبت و منفی بر بازار شدت گرفته که هر‌چند برآیند آن بازاری متعادل و نسبتا کم تحرک بوده است. همانطور که پیشتر هم گفته شد ، اگرچه روند حرکتی بازار در سال جاری صعودی ارزیابی می‌گردد ، اما به احتمال زیاد این رشد با سرعتی نرمال و بسیار پائین تر از ۳ ماه پایانی سال ۹۴ رخ خواهد داد.

نکته مهم در این راستا اهمیت بالای قراردادهای جدید برای گروه خودرویی و تجهیزاتی است که به نظر می‌ رسد در سال جدید منعقد شود. به واسطه این قراردادها ، گروه‌‌های مزبور مورد توجه بازار قرار گرفته و بالطبع سوددهی بالایی را برای معامله گران و سرمایه گذاران رقم زده‌ اند. ایجاد بازار جدید، تولید محصولات نوین و همچنین دستیابی به تکنولوژی نوین به دلیل محدودیت‌‌های سال‌های تحریم ، از جمله عوامل مثبت پس از انعقاد قراردادها می‌باشد. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که تکلیف سایر گروه‌ها چیست و اینکه آیا بازار صرفا در این ۲ صنعت خلاصه شده است ؟ پاسخی به این سوال کمی‌دشوار است چراکه روند حرکتی بسیاری از صنایع به قیمت‌های بازار‌های جهانی و بودجه عمرانی دولت گره خورده و تنها رشد قیمت نفت می‌تواند روند حرکتی گروه‌های اصلی و بزرگ بازار را رقم زند. البته در این بین معاملات گروه بانکی هم چنگی به دل نمی‌زند.

بازگشایی سوئیفت قطعا بر بازار و به خصوص صنعت بانکداری تاثیرگذار خواهد بود اما انجام این کار منوط به هماهنگی‌های بیشتر است به ‌طوریکه برخی بانک ‌ها به دلیل تحریم‌‌های چند سال اخیر، با مشکلات زیادی روبرو‌ هستند که در ابتدا باید تمامی‌این مسائل مرتفع شود اما در مجموع می‌ توان گفت اتفاق مثبت بنیادی برای بانک‌‌ها خواهد بود که دیگر شرکت‌‌های مرتبط نیز از این موضوع بهره‌ مند خواهند شد. نزدیک شدن به فصل مجامع از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر روند بازار است و به نظر می‌‌رسد در مجموع مجامع امسال وضعیت به مراتب مطلوب تری نسبت به سال گذشته داشته باشند اما تقسیم سود چندانی در انتظار سهامداران نخواهد بود و این خبر‌ها و وعده‌های مجامع است که می‌تواند در روند حرکتی بازار تاثیرگذار باشد.

ارزش معاملات کل هفته در دو بازار بورس و فرابورس ۲٫۴۲۸ میلیارد تومان بود که ۱٫۹۶۲ میلیارد تومان آن را معاملات خرد ( بدون معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) تشکیل می‌داد.

شاخص بورس تهران نیز از ابتدای هفته تا انتهای هفته حرکتی از ۸۱٫۴۸۰ تا ۸۰٫۷۵۳ واحد داشت و ۰٫۸۹ – درصد افت کرد،لیکن شاخص فرابورس هم ۰٫۸۶ – درصد منفی بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*